Tipy a triky

Jak na up‑sell a cross‑sell s pomocí chatbotů a e‑mailingu

Klára Palkosková

1. listopadu 2024

Čtení na 8 minut

Efektivní up‑sell a cross‑sell strategie jsou jedny z nejmocnějších nástrojů pro zvyšování hodnoty zákazníků. Tyto techniky umožňují firmám nabídnout zákazníkům relevantní produkty či služby, které mohou zvýšit jejich spokojenost a současně přinést vyšší zisky.

Kombinace chatbotů, e‑mailingu a SMS marketingu je v tomto ohledu skvělou volbou – tyto cesty nabízejí rychlé, cílené a okamžité výsledky.

Jak na up‑sell a cross‑sell s pomocí chatbotů a e‑mailingu

Jak funguje spolupráce mezi e-mailingem a chatbotem v praxi? Cílem chatbota je zákazníka na webu udržet, poradit mu, podpořit up-sell, cross-sell a pokud možno jej i dovést k dokončení nákupu. To se nemusí vždycky podařit – chatbot však dokáže získat kontaktní údaje a další data, která usnadňují následné oslovení zákazníka pomocí SMS a e-mailingu.

V tomto článku si ukážeme, jak můžete tyto dvě formy komunikace použít k úspěšnému nasazení up-sell a cross-sell strategií.

Co je up-sell a cross-sell?

Tyto dvě strategie jsou velmi efektivní, pokud jsou implementovány správně a ve vhodný čas.

Zběsilé nakupování

Chatboti: první linie up-sellu a cross-sellu na vašem e-shopu

Když nový návštěvník vstoupí na váš web, dozví se o novinkách, doplňkovém zboží i výhodných prodejních akcích z bannerů, pop-upů, článků a celé řady dalších míst. Tento obsah je však složité personalizovat, takže je zákazník často přehlcen obecnými nabídkami, které neodpovídají tomu, co hledá. 


Řešení nabízí chatbot, která v e-shopu zastupuje roli prodavače, může totiž: 

  • Aktivně oslovit návštěvníky webu, když si všimne, že mají problém si vybrat.

  • Zjistit potřeby a preference zákazníků na jejichž základě může sestavit personalizovanou nabídku produktů.

  • Odpovědět obratem 24/7, což zvyšuje pravděpodobnost, že zákazník nákup dokončí.

Chatbot dokáže během konverzace zanalyzovat preference návštěvníka webu a jeho nákupní chování. Díky tomu doporučí kvalitnější alternativy a podpoří tak up-sell. A jelikož zná potřeby potenciálních zákazníků, může vyzdvihnout objektivní přednosti dražších produktů, které návštěvníci webu ocení v praxi.

Podobně je tomu s cross-sellem. Pokud zákazník hledá například kolenní ortézu, chatbot může nabídnout vhodné příslušenství, jako je funkční oblečení, kloubní výživu a krémy na tlumení bolesti.

Výhody e-mailingu a SMS pro up-sell a cross-sell

💚 Personalizace: E-mail i SMS umožňují přímou komunikaci se zákazníky a díky dostupným datům můžete obsah personalizovat tak, aby přesně odpovídal jejich potřebám a preferencím. Chatboti zase umožňují personalizovaně doporučit vhodné produkty návštěvníkům webu v reálném čase. 

💚 Automatizace: Pomocí nástrojů, jako je Ecomail, můžete jednoduše nastavit automatické kampaně, které budou zákazníky oslovovat ve správný čas, například po nákupu nebo při opuštěném košíku. S využitím chatbotů také můžete automatizovat získávání nových e-mailových kontaktů a podpořit up-sell i cross-sell přímo na webu.

💚 Segmentace: Rozdělení zákazníků do různých segmentů podle jejich chování nebo historie nákupů vám umožní nabídnout produkty, které mají největší šanci je zaujmout. S kvalitní segmentací vašich kontaktů vám mohou pomoci i chatboti, kteří dokáží od návštěvníků webu zjistit nejen e-mailovou adresu, ale i celou řadu dalších dat.

💚 Rychlá odezva: Zatímco e-mail poskytuje širší prostor pro obsah a vysvětlení, SMS zprávy mají okamžitou doručitelnost a vysokou míru otevření, což z nich dělá ideální nástroj pro naléhavé nabídky.

O kolik může chatbot díky up-sellu a cross-sellu zvýšit vaše tržby

Chatboti jsou silným nástrojem pro růst vašeho online byznysu. Díky jejich schopnosti personalizovat interakce a doporučovat relevantní produkty mohou nejen zlepšit zákaznickou zkušenost, ale také významně přispět k navýšení vašich tržeb díky podpoře cross-sellu a up-sellu.

Jak moc může chatbot pomoci zvýšit průměrnou hodnotu objednávky? Pojďme se podívat na tři konkrétní příklady z praxe.

  • inSPORTline díky chatbotovi navýšil své prodeje o 9,7 %. Hodnota objednávek zákazníků, kteří využili chatbota nebo live chat, byla 2,3krát vyšší než je průměr e-shopu.

  • Koberce Breno zaznamenaly 10,8% růst tržeb a navíc zvýšení průměrné hodnoty objednávky o 30 % u zákazníků, kteří využili chat.

  • Vico Food Box díky chatbotovi a live chatu Smartsupp zvýšil průměrnou hodnotu objednávky o 8 % a zároveň dosáhl 98% spokojenosti zákazníků. Celých 21,4 % tržeb e-shopu navíc pochází právě z chatu.

Jak implementovat up-sell a cross-sell pomocí e-mailingu

Příklad č. 1: Nabídka po nákupu

Po uskutečnění nákupu je ideální čas pro up-sell nebo cross-sell nabídky. Automatizovaný e-mail může zákazníkovi nabídnout produkt, který doplňuje jeho původní nákup.

Zákazník si v e-shopu koupí kávovar. Po dvou dnech mu přijde e-mail s předmětem: „Vylepšete svůj zážitek z kávy.“ V obsahu e-mailu nabídnete luxusnější kávové kapsle nebo kvalitní mlýnek na kávu. Pomocí personalizace můžete zobrazit produkty, které zákazník ještě neviděl, čímž zvýšíte šanci na další nákup.

Příklad č. 2: Opuštěný košík s up-sell nabídkou

Pokud zákazník opustí košík, můžete mu zaslat e-mail, kde mu kromě již vybraného zboží nabídnete vylepšenou verzi produktu nebo související položky.

Zákazník vložil do košíku běžecké boty, ale nedokončil objednávku. Po několika hodinách mu přijde e-mail s předmětem: „Nezapomeňte na své nové boty + exkluzivní nabídka.“ Kromě původních bot mu nabídnete i zlevněnou verzi vyššího modelu nebo kvalitní ponožky na běhání. 

Příklad č. 3: Doporučení produktů na základě historie nákupů

Využijte data o předchozích nákupech zákazníků a posílejte jim personalizované e-maily s relevantními doporučeními.

Zákazník si koupil kosmetiku pro suchou pleť. Po týdnu mu zašlete e-mail s doporučením hydratačního séra nebo krému od stejné značky, které by mohlo zlepšit výsledky jeho péče o pleť.

Podívejte se například na Case study s eshopem JB Sport, kterému se podařilo za tři měsíce zajistit 4 349% návratnost z investice do e‑mailingu 👇

Banner ke case study od společnosti JB Sport

Jak implementovat up-sell a cross-sell pomocí SMS

Příklad č. 1: Limitované nabídky

SMS je skvělým kanálem pro sdělení časově omezených nabídek, které podporují up-sell nebo cross-sell.

Zákazník si nedávno koupil sportovní oblečení. Pošlete mu SMS s textem: „Děkujeme za váš nákup! Pouze dnes: Přidejte do své objednávky funkční triko se slevou 15 %. Klikněte zde.“

Příklad č. 2: Upozornění na nové produkty

Novinky mohou být výbornou příležitostí pro up-sell.

Zákazník si u vás dříve koupil notebook. O měsíc později spustíte novou řadu příslušenství k notebookům. Můžete mu poslat SMS s textem: „Novinka: Bezdrátová sluchátka kompatibilní s vaším notebookem. Nyní se slevou 10 %. Prohlédněte si zde.

Příklad č. 3: Podpora věrnostních programů

Věrnostní programy jsou ideální pro využití SMS k up-sellu nebo cross-sellu. Nabídněte zákazníkům produkty, které jim pomohou dosáhnout výhodného bonusu.

Zákazníkovi pošlete SMS: „Jste jen 100 Kč od získání dopravy zdarma. Přidejte k objednávce oblíbený produkt XYZ a ušetřete na dopravě.“

Scénář automatizace s využitím SMS sloužící pro reaktivaci kontaktů

💡TIP: Kromě up-sell a cross-sell automatizací využijete SMS zprávy také při reaktivaci neaktivních kontaktů.

Jak implementovat up-sell a cross-sell pomocí chatbotů

Nasazení běžného prodejního chatbota nebo AI nákupní asistentky, jako je Mira od Smartsupp, je rychlým a efektivním způsobem, jak podpořit up-sell a cross-sell ve vašem e-shopu. Jak na to? 

  • Jak získat AI nákupní asistentku

AI nákupní asistentka Mira je navržena jako plug-and-play řešení, takže její integrace zabere pouhých pět minut. Nepotřebujete k tomu žádné technické dovednosti ani znalost kódování. Stačí zvolit personu asistentky, nastavit způsob komunikace a vybrat zdroj, ze kterého čerpá data. 

Asistentka totiž potřebuje přístup k aktuálním informacím o vašich produktech. To lze snadno zajistit prostřednictvím web scrapingu (procházení informací na vašem webu) nebo nahráním produktového feedu.

Odměnou vám však bude výkonná prodavačka, která zná vaše produkty i obchodní strategii od A do Z a dokáže tak významně podpořit up-sell i prodej doplňkových produktů a služeb. 

  • Jak získat běžného chatbota

Pro vytvoření chatbota je nutné vytvořit rozhodovací strom, což trvá o něco (ale ne o moc) déle. Díky předchystaným šablonám je však i tento proces velmi jednoduchý. 

Dobře nastavený chatbot dokáže spolehlivě zodpovědět nejčastější dotazy i podpořit up-sell a cross-sell. Oproti AI nákupní asistentce však nedokáže stejně pružně reagovat na nečekané dotazy a požadavky. 

Psaní na klávesnici

Chatbot zajistí sběr kontaktů i data pro lepší segmentaci

Chatboti mohou být důležitým zdrojem nových kontaktů a získávání užitečných informací o zákaznících. I v případě, že návštěvník na e-shopu hned nenakoupí, dokáže chatbot získat jeho kontaktní údaje jako jsou e-mailové adresy nebo telefonní čísla. Ty můžete následně využít v e-mailingu i SMS kampaních.

Ať už jde o automatizované kampaně jako je např. opuštěný košík nebo pravidelné newslettery, tyto kontakty vám umožní zůstat v kontaktu se zákazníky a zvýšit šanci na budoucí nákupy.

Chatbot navíc získává mnoho užitečných informací o zákaznících – jejich preference, nákupní chování nebo konkrétní zájmy. Tyto údaje může automaticky kategorizovat, což umožňuje ještě přesnější segmentaci a personalizaci v e-mailingových kampaních.

S pomocí chatbota od Smartsupp se daří řadě e-shopů získávat stovky i tisíce nových kontaktů měsíčně: 

  • AAA Auto získává přes svého chatbota až 7 200 nových e-mailových kontaktů měsíčně.

  • ASKO NÁBYTEK přidává díky chatbotovi do své databáze 600 nových e-mailových kontaktů každý měsíc.


Chatbot tak podpoří váš up-sell a cross-sell nejen díky okamžité interakci na webu. Zajišťuje neustálý růst vaší marketingové databáze, přináší důležitá data pro segmentaci a přispívá tak k efektivnějším a více personalizovaným kampaním.


Tipy pro úspěšný up-sell a cross-sell pomocí e-mailingu a SMS

Vhodný čas: Správné načasování je klíčové. Posílejte nabídky krátce po nákupu nebo při speciálních příležitostech (narozeniny, sezónní slevy).

Personalizace: Využijte zákaznická data k personalizaci. Zákazníci ocení, když jim nabídnete produkty, které odpovídají jejich zájmům. 

Jednoduchost: Zvláště u SMS zpráv udržujte komunikaci stručnou a jasnou. Nabídněte jasný výhodný důvod pro akci.

Testování: A/B testujte různé varianty e-mailů a SMS, abyste zjistili, které nabídky a formulace mají nejlepší odezvu.

Závěr

Up-sell a cross-sell jsou silné strategie, které mohou výrazně zvýšit váš prodej. Kombinací e-mailingu a SMS můžete vytvářet personalizované a automatizované kampaně, které osloví zákazníky ve správný okamžik a s relevantní nabídkou. Chatboti zase hrají klíčovou roli v okamžité interakci a dynamickém doporučování produktů přímo na webu. Využijte možnosti, které vám Ecomail a SMS marketing nabízí, a začněte zvyšovat hodnotu svých zákazníků ještě dnes.


📖 Tento článek vznikl ve spolupráci se Smartsupp. Přečtěte si také o tom, jak zapojit chatbota a proměnit návštěvníky na e-shopu v zákazníky.

Další články z Ecomail Blogu

Všechny články