Dobrá doručitelnost newsletteru je základním pilířem úspěšného e‑mail marketingu. Rostoucí popularita tohoto marketingového kanálu s sebou přináší čím dál přísnější nároky ze strany poštovních klientů.
Odesílací doména, databáze kontaktů, obsah a frekvence rozesílky – všechny tyto faktory ovlivňují doručitelnost. Jak zaručit, aby výsledky vaší rozesílky byly co možná nejlepší a spam složce se vyhnuly obloukem?
Schránky poštovních klientů mají vlastní sadu systémových složek. Díky nim je příchozí pošta automaticky roztříděna, což zlepšuje orientaci v záplavě příchozích e‑mailů.
Typicky se setkáte se složkami:
Pokud příjemci vaše newslettery pravidelně otevírají, algoritmy poštovních klientů mohou tyto e‑maily časem zařadit do primární složky. To platí i v případě, kdy kontakt přetahuje e‑maily do této složky proaktivně ze své strany.
Spam stížnosti (podezření na spam) by nikdy neměly překročit 0,1 % v poměru vůči doručeným e‑mailům – pokud je limit překročen, hrozí nenávratné poškození reputace odesílací domény. Sledujte proto reporty na pravidelné bázi. Kdyby se počet spam stížností zvyšoval, začněte včas jednat.
Předejděte proniknutí falešných e‑mailů do databáze díky potvrzení přihlášení k odběru newsletterů, tzv. double opt‑in.
Segmentujte databázi kontaktů
Poskytněte kontaktům možnost vyjádřit své preference – ať už o frekvenci nebo obsahu rozesílky
Snažte se kontakty nezahltit, ale naopak rozesílku personalizovat na míru cílové skupině.
Reaktivujte pravidelně neaktivní kontakty a odhlašujte ty, které zůstávají i tak neaktivní.
TIP: Očistěte databázi před první rozesílkou pomocí nástroje ContactSpotlight
Dlouhodobě přinášejí lepší open rate a click rate kontakty, které vás nebo váš projekt znají. Vyvarujte se veřejně dostupných databází kontaktů. Neočekávaná rozesílka přináší označení za spam, ne dobré výsledky. Navíc kromě legislativních potíží riskujete nenávratné poškození reputace odesílací domény.
Podle GDPR nařízení můžete hromadné e‑maily zasílat pouze těm kontaktům, u kterých evidujete doložitelný souhlas, nebo svým aktivním zákazníkům. Podrobněji GDPR v e‑mailingu rozebíráme v tomto článku >>
Obchodním sdělením je v podstatě jakákoliv zpráva, která má za cíl propagovat firmu nebo produkt, a to i když to na první pohled nemusí být zřejmé – třeba i firemní přání k Vánocům nebo různým svátkům, protože jejich zasíláním podporujete vaši image.
— Petra Stupková, advokátka & zakladatelka advokátní kanceláře Legitas
Posílejte svým kontaktům obsah, ke kterému se přihlásili a který od vás očekávají. Pokud jste slíbili kontaktům rozesílku speciálních akcí, ujistěte se, že posíláte právě takový typ newsletteru.
Aby výsledky vaší e‑mailingové rozesílky byly co nejlepší, pamatujte na následující tipy a doporučení:
Dodržujte maximální velikost šablony 100 kB
Do patičky e‑mailu vložte odkaz pro odhlášení z odběru sdělení
Namísto příloh umístěte další obsah na tzv. landing page a na tu odkažte
Používejte emoji s mírou 🙂⭐, nepoužívejte CAPS LOCK ani vykřičníky
Vyhněte se citlivému obsahu (např. slovům jako sex, krypto)
Proveďte SPAM test před odesláním každé kampaně
Zachovejte poměr textu vůči obrázkům 60 : 40 (ve prospěch textu)
Odesílejte e‑mailing z ověřené domény 3. řádu
Pro úspěšné ověření odesílací domény dříve stačily SPF, DKIM a CNAME záznam. Od února 2024 následují e‑mailingoví hráči bezpečnostní trendy, které nastavili Google a Yahoo, v podobě dalšího záznamu. DMARC představuje bezpečnostní protokol, který ochraňuje doménu před jejím případným zneužitím – třeba v podobě phisingu nebo spoofingu.
DMARC považujeme za standard a stejně jako velcí hráči, ho budeme pro doručování hromadných zpráv do Seznamu vynucovat jako povinný. DMARC ale nestačí pouze jednou nastavit, ten pravý smysl jsou DMARC reporty, které je nutné na pravidelné bázi sledovat a odhalovat tak zranitelnosti.
— David Finger, výkonný ředitel Email.cz a Mapy.cz v Seznam.cz
Nastavení DMARC záznamu zabere pár minut >> Provádí se v hostingu, kde má odesílací doména uložené jmenné servery. Můžete v rámci něj nastavit e‑mail, na který budou poštovní klienti odesílat reporty, které se doručitelnosti e‑mailingu týkají. Aby šly snadno strojově přečíst, jsou ve formátu XML. Pro běžné uživatele je velmi složité se v záplavě XML dat zorientovat a stanovit závěry.
Využijte službu DMARCeye, která tato data sbírá automaticky a zobrazuje data způsobem, který je snadno čitelný pro každého uživatele. Automaticky sbírá a klasifikuje DMARC reporty od Google, Yahoo a další hráčů na poli poštovních klientů. DMARCeye umí skrze IP adresy identifikovat jednotlivé rozesílatele, jako je třeba Ecomail a další e‑mailingové nástroje.
Ukazuje vám, jestli jsou vaše newslettery správně podepsané a splňují podmínky pro doručení do schránek Google a Yahoo. V plánu vývoje jsou další AI pohledy na data, která budou uživateli kontrolovat e‑mailing komplexně. Součástí toho budou také rady o tom, jak reagovat na případné problémy.
Pokud budeme sledovat reporty získané pomocí DMARC záznamu, můžeme získat cenné informace. Získáme tak globální pohled na e‑mailový provoz nad naší doménou. Odkud, kam a jak e‑maily posílané naším jménem proudí.
— Jan Tlapák, CEO Ecomail.cz
Čím vyšší doručitelnosti bude dosahovat váš e‑mailing, tím lepší reputaci bude mít vaše odesílací doména a rozesílka bude dlouhodobě přinášet lepší výsledky. Udělejte pro vysokou doručitelnost e‑mailingu maximum, vyplatí se to.
Potřebujete zvýšit doručitelnost vašeho e‑mailingu? Využijte služby našich e‑mailingových specialistů. Nabízíme individuální konzultace, audit účtu nebo vytvoření e‑mailingové strategie na míru vašemu projektu. Neváhejte a pošlete nezávaznou poptávku na sluzby@ecomail.cz 💌
🎥 Preferujete video? Pusťte si záznam webináře Co dělá dobrou doručitelnost, který jsme pořádali ve spolupráci se Seznam.cz