Proč se zákazník rozhodne nákup nedokončit?

Opuštěný košík může mít mnoho příčin:

  • Web je nepřehledný, uživatel se na něm špatně orientuje. Myslete i na mobilní zařízení – míra opuštění při prohlížení na telefonu je až 86 %, pokud není e‑shop responzivní.

  • Stránky se načítají moc dlouho. Až 57 % uživatelů opustí web, pokud je načítání delší než 3 sekundy a 80 % z nich se už nikdy nevrátí.

  • Kupón není platný. To způsobí nedokončení nákupu u cca 46 % uživatelů.

  • Cena dopravy je moc vysoká (cca 41 %).

  • Nutnost registrace před dokončením objednávky (cca 37 %).

  • Objednávka je složitá a obsahuje zbytečné kroky (např. povinnost vyplnit informace, které v budoucnu nejspíš nikdy nevyužijete) – 28 %.

  • V posledním kroku objednávky vyplavou na povrch skryté poplatky (balné, cena za službu aj.), které ovlivní finální cenu (cca 21 %).

  • Omezené možnosti platby nebo doručení zboží (cca 19 %).

  • Uživatel si dělá vlastní průzkum, kde je pro něj nejvýhodnější nákup dokončit. Nebo se jen dívá a ukládá zboží na později.

  • E‑shop nenabízí vše, co potenciální zákazník hledá (může si koupit nový mobil, ale pro kryt na telefon už musí jinam).

  • E‑shop není důvěryhodný, má vyšší míru negativních recenzí nebo recenze neexistují. Kontaktní údaje jsou nekompletní nebo chybí.

  • …Nebo uživatel nemá čas a k nákupu se plánuje vrátit později.

Doporučujeme se na e‑shop nezaujatě podívat a zhodnotit, jestli je objednávkový proces jednoduchý a přehledný. Pokud ano, máme pro vás návod, jak návštěvníky k dokončení nákupu nenásilně popostrčit.

Automatizace jako nástroj pro záchranu opuštěných košíků

Díky nastavení jednoduché automatizace můžete potenciálního zákazníka přimět objednávku dokončit. Na opuštění košíku reagujte, i když nejste typický e‑shop a nabízíte třeba placené webináře nebo pořádáte workshopy či jiné eventy.

Podle nejnovějších statistik z roku 2022 lidé e‑maily s připomínkou zboží v košíku otevírají ve více než 45 % případů. 21 % z nich se proklikne na e‑shop, a až 50 % z nich nákup dokončí. Díky nastavené automatizaci můžete tedy zachránit až 11 % tržeb ze všech opuštění.

statistiky e-mailu reagujícího na opuštěný košík

Automatizace posílá e‑maily s připomínkou košíku, pokud za konkrétní čas nedojde k objednávce. Standardně se jedná o 2‑3 hodiny, tedy dobu, kdy má potenciální zákazník zboží v čerstvé paměti a je vyšší šance na dokončení nákupu.

TIP: Tato doba se u každého e‑shopu může lišit. Rozhodovací proces u nákupu velkých spotřebičů zabere více času než při výběru kosmetiky (vzhledem k cenovému rozdílu), proto tomu automatizaci přizpůsobte. 

V automatizaci lze posílat i více e‑mailů v sérii. V každém dalším můžete zvýšit pobídku a slevu si nechat až na konec.

TIP: Čekání doporučujeme nastavit i na konec automatizace (např. 3 měsíce), aby kontakty do automatizace nevstupovaly často (a nezneužívaly zasílané výhody), nebo aby nevnímaly e‑maily s připomínkou košíku jako spam.

Připomínku opuštěného košíku pošlete skrze automatizované e‑maily. Díky nim uživateli ve správný čas připomenete, že na něj v košíku čeká nezakoupené zboží. V Ecomailu si takovou automatizaci vytvoříte za pár minut díky přednastavenému scénáři, který si upravíte podle vlastních potřeb.

Ecomail automatizace

Nejoblíbenější přednastavené automatizace v Ecomailu.

Automatizace posílá e‑maily s připomínkou košíku, pokud za konkrétní čas nedojde k objednávce. Standardně se jedná o 2‑3 hodiny, tedy dobu, kdy má potenciální zákazník zboží v čerstvé paměti a je vyšší šance na dokončení nákupu.

TIP: Tato doba se u každého e‑shopu může lišit. Rozhodovací proces u nákupu velkých spotřebičů zabere více času než při výběru kosmetiky (vzhledem k cenovému rozdílu), proto tomu automatizaci přizpůsobte. 

Návrh scénáře automatizace pro opuštěný košík

Návrh scénáře automatizace pro opuštěný košík.

V automatizaci lze posílat i více e‑mailů v sérii. V každém dalším můžete zvýšit pobídku a slevu si nechat až na konec.

TIP: Čekání doporučujeme nastavit i na konec automatizace (např. 3 měsíce), aby kontakty do automatizace nevstupovaly často (a nezneužívaly zasílané výhody), nebo aby nevnímaly e‑maily s připomínkou košíku jako spam.

Příklad automatizace pro opuštěný košík

Ukažme si fungování automatizace na příkladu e‑shopu s oblečením.

  1. Jakmile se automatizace spustí, nastavíme první čekání. Protože prodáváme oblečení, stačí nastavit 2‑3 hodiny (rozhodovací proces u oblečení je většinou rychlý). Zde automat čeká, jestli kontakt dokončí objednávkový proces.

  2. Pokud ne, odesíláme 1. připomínku opuštěného košíku – zatím bez slevy. V newsletteru poukazujeme na výhody nákupu u nás (rychlá doprava, dárek k nákupu atd.). Můžeme také nabídnout pomoc při výběru vhodné velikosti nebo připsat doplňující informace o produktu.

  3. Znovu nastavíme čekání – nyní alespoň 24 hodin, protože chceme dát kontaktu čas na to, aby si newsletter mohl přečíst.

  4. Pokud ani nyní nedojde k dokončení objednávky, posíláme 2. připomínku opuštěného košíku. V ní už slevu na nákup nabídneme. Zvolili jsme slevu 10 %.

  5. Zneužívání této slevy předejdeme nastavením posledního čekání, a to na měsíc (nebo i déle podle toho, jak časté jsou objednávky a opakované nákupy). Pokud kontakt nákup nedokončí, bude v automatizaci ještě měsíc čekat. V případě, že v této době vloží do košíku další zboží, žádný připomínkový e‑mail mu nedorazí.

TIP: Našemu klientovi Grizly.cz vloni e‑mailing tvořil 15 % obratu, z toho 37 % pocházelo z automatizací vč. opuštěného košíku. Stáhněte si case study a inspirujte se.

Jak automatizaci pro opuštěný košík nastavíte přímo v Ecomailu?

Kompletní návod včetně instruktážního videa najdete v naší nápovědě. V článku se dozvíte, jaké nezbytnosti musíte splnit, aby automatizace správně fungovala, jak ji nastavit i otestovat.

Níže si přečtěte tipy, díky kterým zvýšíte šanci, že se vám opuštěný košík podaří přetavit v dokončení nákupu 👇

Na textaci záleží

Průměrný open rate newsletterů se globálně pohybuje okolo 15 %, u opuštěných košíků je to ale víc než 40 %. Věnujte proto pozornost textaci.

Personalizujte

Oslovení v předmětu údajně až 6 x víc zvyšuje šanci na otevření e‑mailu. V Ecomailu k oslovení a další personalizaci využijete tzv. merge tagy.

Dejte si záležet na jménu odesílatele, předmětu a preheaderu

Jméno odesílatele má na otevření vliv dokonce ze 72 %. Předmět je pak lákadlem k otevření e‑mailu, a preheaderem ho doplníte nebo na něj navážete.

ukázky e-mailů reagujících na opuštěný košík

Ukázky e-mailů s připomínkou opuštěného košíku.

Zobrazujte zboží v košíku

Pracujte s obrázky produktů, které si zákazník do košíku přidal – vizuální připomínkou vyvoláte pocit FOMO (fear of missing out). Ten umocníte, když doplníte informaci o tom, jak málo kusů zůstává skladem. Samozřejmě ale neuvádějte nepravdivé informace.

ukázka opuštění košíku u e-shopu grizlycz

Klient Grizly připomíná opuštěný košík tímto způsobem.

Ukazujte alternativy

A to i když je zboží vyprodáno, i pokud existuje ve více barvách či vzorech, nebo se k němu hodí nějaké doplňky. Někdy může být důvodem nedokončení objednávky pouze nejistota potenciálního kupce.

#tip: Podívejte se na konkrétní příklady, jak alternativní zboží snadno doporučíte pomocí merge tagů.

vans - ukázka emailu pro opuštěný košík

Newsletter Vans ukazuje alternativy obuvi, protože počítá s možností, že se zákazník může rozhodovat nad barvou nebo vzorem.

Přidejte přímý odkaz na opuštěný košík

Zjednodušíte tím návrat do e‑shopu. Ideální jsou odkazy na tlačítku – jsou v šabloně dobře viditelná.

Připojte hodnocení zákazníků

Vzbudíte důvěru ve váš e‑shop a potenciálním kupcům ukážete, že se nákupu u vás nemusí bát.

Ukažte výhody nákupu u vás

Ať už se jedná o vrácení zdarma, zvýhodněné poštovné nebo možnost za nákup získat extra body, i tohle může být rozhodující.

Alensa - ukázka výhody nákupu na eshopu

Alensa vždy poukazuje na výhody nákupu na jejich e-shopu. Zároveň nabízí pomoc, pokud si zákazník s čímkoliv neví rady.

Optimalizujte šablonu pro mobily

Až 61 % newsletterů dnes čteme na mobilních zařízeních.

TIP: V našem editoru si nastavíte zobrazení odlišného obsahu pro mobily a pro desktopy. Newslettery pro mobily tak můžete ponížit třeba o některé obrázky, gify nebo další prvky. Podívejte se na video, ve kterém zjistíte, jak na to.

optimalizace šablony v editoru šablon Ecomailu

Možnosti optimalizace šablony pro mobily v editoru Ecomailu.

Nabídněte slevu ve vhodný čas

Například portál Smileycookie.com dosáhl u druhých e‑mailů, které obsahovaly 10 % slevový kód, až 54 % míry otevření e‑mailu a 16 % míry prokliku. Příjemci ale slevy můžou zneužívat, doporučíme je proto posílat až v pozdější fázi automatizace. 

TIP: Importujete si do aplikace slevové kupóny – Ecomail je kontaktům bude automaticky posílat za vás.

personalizace a zaslání slevy v rámci automatizace pro opuštěný košík

Klient Grizly posílá slevu až v poslední fázi.

Shrnutí na závěr

Teď už víte, že míru opuštění můžete alespoň částečně ovlivnit. Na závěr jsme pro vás připravili checklist, ve kterém najdete to nejdůležitější pro záchranu konverzí. 

  • Projděte objednávkovým procesem na svém e‑shopu. Zkontrolujte, jestli jsou kroky srozumitelné a jestli po zákaznících požadujete pouze relevantní informace. 

  • Proces nákupu co nejvíc zjednodušte.

  • Nastavte si automatizaci pro opuštěný košík, která vám pomůže nedokončené nákupy proměnit v konverze.

  • Jednotlivé kroky (dobu čekání, počet e‑mailů) uzpůsobte tomu, jaké zboží prodáváte a jaká je vaše cílovka.

  • Případnou slevu nenabízejte hned v prvním e‑mailu, ale nechte ji na konec

  • Po odeslání posledního e‑mailu nechte kontakty ještě nějaký čas v automatizaci čekat, než ji opustí. Důvodem je předcházení možného spamování a zneužívání zasílaných výhod.

  • Obsah je král – dejte si záležet na textaci obsahu, předmětu, jména odesílatele a preheaderu.

  • Optimalizujte šablony pro mobily, protože čtenáři na nich čtou e‑maily čím dál častěji.

  • V šabloně mějte jasné CTA, přímé odkazy do košíku a konkrétní obrázky produktů. Nezapomínejte na alternativy zboží.

  • Dejte si záležet na grafické podobě šablony. Pokud na tvorbu šablony nemáte čas, vyberte si z více než 150 předpřipravených šablon v Ecomailu zdarma nebo požádejte o šablonu na míru

  • Průběžně vyhodnocujte úspěšnost automatizace. Pokud se výsledky v řádech měsíců viditelně zhorší nebo mají klesající tendenci, upravte texty nebo změňte podobu šablon.

TIP: Podívejte se na case study od Promogen.cz

Ecomail vás v tom nenechá

Raději byste tvorbu automatizace svěřili zkušeným profesionálům? Jsme tu pro vás. Naši specialisté vám vytvoří automatizaci na míru přesně podle vašich požadavků, a to na jedno kliknutí přímo v sekci "Automatizace" v aplikaci. Nebo se podívejte na kompletní nabídku služeb 😉 

rozvíjejte e-mailing s pomocí našich e-mailingových expertů

Další články z Ecomail Blogu

Všechny články