Pop‑up okno – milovaný i nenáviděný prvek webových stránek. Zatímco některé dokážou uživatele odradit a zhoršit jejich zážitek z návštěvy webu, jiné mohou být účinným nástrojem pro získání kontaktů, zvýšení prodejů nebo upozornění na důležité informace. Jak ale pop‑upy používat správně, aby byly efektivní a neobtěžovaly? V tomto článku se podíváme na osvědčené tipy, díky kterým budou vaše pop‑upy fungovat ku prospěchu uživatelů i vašeho byznysu.
Pop‑up okno (někdy také jako popup nebo vyskakovací okno) je označení formuláře, který slouží pro sběr nových kontaktů. Zpravidla se pop‑up zobrazuje automaticky na webové stránce podle nastavených pravidel (čas, konkrétní stránka, pohyb na stránce atd.) a to bez interakce uživatele.
Pop‑up okno představuje velmi efektivní nástroj, nicméně i v tomto případě platí, že pop‑up okno / formulář musíte používat správně, aby neobtěžoval uživatele a nezhoršil tak uživatelský zážitek z procházení vašeho webu.
Hlavní výhodou pop‑up oken je jejich schopnost okamžitě přitáhnout pozornost návštěvníků webových stránek. Investice do ostatních marketingových kanálů, jako jsou placené reklamy, PPC kampaně, SEO, blogové články influencer marketing apod. vyžadují značné finanční náklady, než začnou přinášet výsledky v podobě konverzí. Ve snaze zaujmout potenciální zákazníky tak pop‑up okno nabízí řešení ve smyslu „za málo peněz hodně muziky“.
Ukázka dvoukrokového pop-up formuláře pro sběr kontaktů na e-shopu Econea.cz
Přihlášení k odběru newsletterů. V e‑mail marketingu představuje pop‑up způsob, jak se z uživatelů stanou odběratelé hromadné rozesílky.
Speciální nabídka. Motivace přihlášení k odběru newsletterů se ze strany zákazníka zvýší, pokud výměnou za kontaktní údaje v pop‑up okně získá výhodnou nabídku – nejčastěji v podobě slevy na 1. nákup nebo třeba dopravy zdarma.
Magnety zdarma. Silnou motivaci pro přihlášení k odběru sdělení představují magnety (e‑book, webinář apod.). Kromě rozšíření databáze kontaktů díky nim budujete brand image vaší značky.
Upozornění na důležité novinky. Kromě formuláře může pop‑up fungovat pouze jako grafický prvek, který informuje návštěvníky webu o důležitých zprávách, např. o změně otevírací doby provozovny.
Ovlivněte, kdy se pop‑up okno uživatelům při procházení webu zobrazí. Každá z e‑mail marketingových platforem nabízí jiné možnost. Zde uvádíme vybrané z nich:
Základní pop‑up se zobrazí uživatelům ihned po načtení webové stránky.
Timed pop‑up je podmíněný časem, který stráví uživatel na webové stránce.
Scroll‑triggered pop‑up: Okno, které se zobrazí po určitém procentu posunutí stránky.
Geo‑lokační pop‑up se řídí polohou uživatele, konkrétně IP adresou jeho zařízení.
Exit pop‑up uživatelům vyskočí v momentu, kdy se pokusí webovou stránku opustit.
URL pop‑up vyskočí v momentě, kdy uživatel navštíví konkrétní URL odkaz
Vzpomenete si, jaké pop‑up okno vás v nedávné době rozčílilo? Výborně! Strategii vytvoření pop‑up okna na vašem webu přizpůsobte vašemu zážitku a rozhodně se vyhněte tomu, co se vám samotným nelíbilo.
Marketingoví experti radí, abyste se spíše vyvarovali využití pop‑up okna, které se zobrazí ihned po načtení webové stránky. Při návštěvě webu potřebuje uživatel čas, aby se na stránce zorientoval. Pop‑up by ho mohl narušit jeho koncentraci a přimět jej k opuštění webu.
Ideální způsob, jak zjistit vhodnou dobu pro zobrazení pop‑up okna, představuje report průměrné doby strávené na stránce. Díky tomu získáte představu o chování průměrného uživatele na webu. Pop‑up uživatelům nabídněte po uplynutí alespoň 50 % tohoto času. Tak zajistíte, že se zobrazí těm uživatelům, kteří mají o vámi nabízený obsah zájem a tím spíše je obsah pop‑upu zaujme. Obdobně lze pravidlo aplikovat také pro počet prohlížených stránek nebo scrollování.
Kolo štěstí na webových stránkách e-shopu Grizly.cz
Cookie lišta ovlivňuje, jaké údaje mohou webové stránky o uživatelích shromažďovat a jak s nimi mohou pracovat. Pokud uživatel odmítne marketingové nebo analytické cookies, webová stránka nemůže sledovat jeho chování a tím pádem není možné efektivně cílit pop‑upy na základě jeho předchozí aktivity či demografických údajů.
Pokud se cookie lišta na stránce objeví současně s pop‑up oknem, návštěvníka může obtěžovat více interaktivních prvků najednou. Také proto je dobré strategicky plánovat zobrazení pop‑up oken tak, aby se například zobrazily až po odsouhlasení cookies nebo po určité době strávené na webu.
Pokud uživatel odmítne cookies, web nemůže zaznamenávat jeho pohyb po stránce, čímž může dojít k omezení personalizovaných pop‑up oken a snížení jejich účinnosti. To znamená, že weby musí najít alternativní způsoby cílení, například zobrazování pop‑upů na základě konkrétní URL adresy, nebo manuálně aktivovaných spouštěčů (např. kliknutí na konkrétní tlačítko).
Protože pop‑up přímo ovlivňuje zákaznickou zkušenost, věnujte přípravě formuláře dostatek času. Co ve formuláři akcentovat a čeho se naopak vyvarovat?
Pokud chcete, aby váš pop‑up skutečně zaujal a nezapadl, je klíčové používat slova, která přitahují pozornost. Mezi nejúčinnější patří SLEVA, DÁREK, EXKLUZIVNĚ, AKCE, ZDARMA, NEZMEŠKEJTE, EXTRA a další podobné, protože lidé na ně podvědomě, a hlavně vizuálně, reagují mnohem rychleji než na běžný text. Správně zvolená formulace může rozhodnout o tom, zda návštěvník zareaguje, nebo pop‑up okamžitě zavře. Jasná a atraktivní nabídka podpořená těmito slovy zvyšuje šanci na konverzi a pomáhá lépe komunikovat hodnotu, kterou zákazník získá.
✅ Jasný cíl sdělení. Návštěvník musí ihned pochopit smysl pop‑up okna, který by měl být v souladu s jeho zájmem.
✅ Decentní design. Pop‑up by měl kopírovat vizuální styl e‑shopu (barvy, font apod.)
✅ Krátký formulář. Žádejte pouze o nejnutnější informace, tedy o e‑mail a jméno. Na základě něj můžete nastavit svátkovou automatizaci.
✅ GDPR. Jestliže využíváte pop‑up pro sběr kontaktů, musí v něm být umístěn odkaz na Zásady o zpracování osobních údajů vaší společnost.
⚠ Jeden pop‑up stačí. Vyhněte se zobrazení více pop‑upů během jedné návštěvy.
⚠ Pozor na agresivní prvky. Neusilujte o zákazníka za každou cenu.
⚠ Nezabírá příliš prostoru. Snažte se pop‑upem nezakrýt většinu prohlíženého obsahu na stránce, ponechte uživatelům prostor pro scrollování.
Lidé blokují pop‑up okna především kvůli tomu, že často narušují jejich prohlížení webu a zhoršují uživatelský zážitek. Vyskakovací okna mohou být rušivá a mohou překrývat důležitý obsah stránky. Kromě toho, pokud je na stránce příliš mnoho vyskakovacích oken, může to působit nedůvěryhodně a odradit návštěvníky od dalšího používání webu.
Moderní webové prohlížeče jako Google Chrome, Mozilla Firefox nebo Apple Safari proto nabízejí funkci automatického blokování pop‑up oken. Tato ochrana je ve výchozím nastavení aktivní a pomáhá uživatelům zabránit nechtěnému zobrazování těchto oken, přičemž stále umožňuje výjimky pro důvěryhodné stránky. Uživatelé si mohou v nastavení prohlížeče sami určit, zda chtějí blokování ponechat zapnuté, nebo povolit pop‑upy pro konkrétní weby, například pro internetové bankovnictví nebo online aplikace, kde jsou tyto prvky využívány legitimním způsobem.
Chytré telefony máme v rukou denně, není proto divu, že poměr navštívení webových stránek z telefonů vzrostl. Právě to je důvod, proč si dát záležet na optimalizaci zobrazení pop‑up okna na mobilních zařízeních.
Pop‑up na mobilu by měl zabírat maximálně 30 % z celkové plochy displeje a stejně tak by měl mít zvětšenou ikonu křížku, která slouží k zavření pop‑up okna. Díky tomu zabráníte nelibé uživatelské zkušenosti při marném pokusu o zavření vyskakovacího okna. Také součástí tohoto pop‑upu by měly být Zásady o ochraně osobních údajů.
Google, největší a nejpoužívanější vyhledávač na světě, který zároveň provozuje prohlížeč Google Chrome, v roce 2016 oznámil, že od ledna 2017 začne penalizovat webové stránky obsahující prvky narušující pohodlné a plynulé prohlížení na mobilních zařízeních (s výjimkou tabletů).
Mezi tyto rušivé prvky zařadil například pop‑up okna. Existuje však několik výjimek, které Google toleruje – například vyskakovací okna s důležitými informacemi, jako jsou oznámení o cookies nebo věkovém omezení pro přístup, přihlašovací formuláře, platební brány, exit popupy či malá vyskakovací okna.
Ve svém účtu vytvoříte formulář vždy pro konkrétní seznam kontaktů. Kromě pop‑upu a mobilního pop‑upu zde můžete zvolit také vysouvací lištu nebo statický formulář. Formulář nastavíte během pár minut podle této nápovědy. Pak už jen postačí, abyste ho umístili na vaše webové stránky a sběr kontaktů může začít.
Přehrajte si videonávod, kde krok za krokem vysvětlíme, jak pop‑up vytvořit 👇
Doporučujeme nastavené parametry zobrazení pop‑up okna patřičně otestovat. Jakmile se k vám skrze analytické nástroje dostanou první výsledky, zkontrolujte je a neváhejte stávající strategii pop‑up oken optimalizovat.
Pop‑up okna můžete přizpůsobovat sezóně. Na jaře je můžete obohatit o motiv rostlin, na Vánoce zas o typické vločky nebo další zimní motivy. Podpoříte tak šanci na přilákání nových kontaktů do databáze.
Chcete zjistit, které pop‑up okno přináší lepší výsledky? Nejlepším způsobem je A/B testování, při kterém vytvoříte dvě verze s různými triggery a porovnáte jejich úspěšnost.
Průměrná míra konverze pop‑up oken: 3–5 %
Dobře optimalizované pop‑upy: 6–10 %
Špičkové pop‑upy (s atraktivní nabídkou, správným načasováním a relevantním obsahem): 10–15 % i více
Chcete, aby pop‑up formulář ladil s vizuální identitou vaší značky? Nechte vytvoření pop‑upu na našich e‑mail marketingových expertech! Navrhneme pro vás designový formulář pro sběr kontaktů. Nezávaznou poptávku vyplňte na našem webu.
Už hodnotili 3 čtenáři.