UGC (tj. obsah vytvářený uživateli) bere svět digitálního marketingu útokem. Pro firmy se stal cenným nástrojem, jak vytvořit tzv. social proof a vybudovat důvěru u svých zákazníků. Proto se v tomto článku ponoříme do podrobností o používání UGC a ukážeme vám, jak využít sílu UGC v e‑mailingu.
Zkratka UGC vychází ze spojení User Generated Content neboli uživateli generovaný obsah. Logicky jde tedy o obsah vytvářený jednotlivci, nikoliv samotnými značkami.
Znáte to – koupili jste si nové oblečení a chcete se jím pochlubit, tak se v něm vyfotíte a fotku zveřejníte na svých sociálních sítích. Obdrželi jste nový produkt, na který se vážně těšíte, natočíte a postnete video z rozbalování (tzv. unboxing video). Oba tyto příklady reprezentují UGC.
Proto si většina lidí myslí, že UGC se hodí jen pro vizuální platformy, jako je Instagram nebo TikTok. Ve skutečnosti však UGC vůbec nemusí zahrnovat vizuální prvky. Může jít o blogový článek nebo textovou recenzi. Jakákoliv forma bude účinná, pokud předvede reálnou uživatelskou zkušenost.
Ukázka nejjednoduššího UGC, který můžete získat:
Lidé prostě více důvěřují lidem než značkám, to potvrdilo už mnoho výzkumů:
Spotřebitelé považují obsah vytvářený uživateli za 2,4× autentičtější než značkový obsah.
Při rozhodování o nákupu se 97 % lidí obrátí na jiné spotřebitele, aby zjistili, zda produkt nebo služba stojí za investici.
90 % spotřebitelů říká, že autenticita hraje velkou roli v tom, jaké značky se jim líbí a které podporují.
86 % spotřebitelů důvěřuje více značkám, které publikují UGC, než influencerům.
Studie také potvrdily přínos pro firmy. Bylo zjištěno například, že reklamy založené na UGC dosahují 4× vyšší míry prokliku a že když je UGC zahrnutý do nákupního procesu, zvyšuje konverze až o 10 %.
Navíc jde o finančně poměrně nenáročnou propagaci, která pomáhá budovat vztah se zákazníky, podporuje jejich loajalitu a vede ke zvýšení povědomí o značce. Při využití organického UGC se zákazníci cítí být součástí brandu.
Značka Vitapack si toto všechno dobře uvědomuje a jejich instagramový profil je UGC plný:
Placený obsah dodávají UGC (User Generated Content) tvůrci. Sice za úplatu, ale zase se můžete spolehnout na kvalitní výsledek přizpůsobený na míru značce. Pokud si chcete o spolupráci s UGC tvůrci přečíst více, mrkněte na článek Kde sehnat uživateli vytvořený obsah a jak na úspěšnou spolupráci s UGC tvůrci a ukázku placeného UGC od profesionální tvůrkyně:
V obou případech myslete na ošetření podmínek užití UGC, tedy na autorské právo. Nezapomeňte si vyžádat souhlas daného uživatele, abyste mohli s obsahem dále pracovat. Při spolupráci s UGC tvůrci doporučujeme podepsat smlouvu, která definuje jasné podmínky ohledně odměny pro tvůrce i nakládání s vytvořeným obsahem.
Nemusíte zahodit svou současnou e‑mailingovou strategii a začít od nuly. Stačí trocha kreativity a několik vylepšení.
Neexistuje žádné pravidlo, které by říkalo, že UGC nemůže překročit hranice sociálních sítí nebo webových stránek. Fotky, videa nebo recenze vašich zákazníků tak můžete přidat do e‑mailů, které budou díky tomu působit přirozeněji a autentičtěji. Obsah UGC v e‑mailech představuje jedinečný přístup k zákazníkům, které nechcete nudit obecnými propagačními zprávami.
Obsah tvořený uživateli se dá využít snad ve všech fázích nákupního procesu. Zapojte ho do newsletterů i automatizací. Tady je pár konkrétních příkladů:
Newsletter s novým produktem – video od UGC tvůrce, který produkt obdržel přednostně k vyzkoušení, dokáže divy.
Opuštěný košík a naposledy prohlížený produkt – pokud si uživatel není nákupem jistý, pozitivní hodnocení (v jakékoli formě) ho může přesvědčit. Aneb někdo jiný je s produktem spokojený, chci ho taky.
Uvítací automatizace – ukažte novému kontaktu, jak skvělé je, že se stal součástí vaší komunity – a to se dělá nejlépe s pomocí ostatních spokojených fanoušků.
Ani formátům se meze nekladou. Prim hrají fotografie, na nichž zákazníci uvidí produkt přímo v akci, tedy v reálném životě. Představujete‑li například v e‑mailu novou kolekci, doplňte sdělení fotkami reálných zákazníků nebo tvůrců, kteří mají vaše oblečení na sobě. Týká se to zejména oděvů, obuvi, kosmetiky, nábytku a dekorací, ale třeba také jídla.
Zkuste v e‑mailu místo popisu produktu použít recenzi, nebo celý e‑mail poskládejte z výstřižků nejzajímavějších recenzí vašeho produktu.
Připojte originální videa. Jejich tvorba a využití v e‑mailingu jsou sice o něco komplikovanější, ale není to nemožné. Jako video lze zpracovat:
recenzi,
FAQ,
návod.
Oblíbeným trendem jsou také unboxing a vtipná videa. Nebo si můžete vytvořit video z fotografií od vašich zákazníků a recenzí vašeho produktu. Není to nijak složité a můžete si být jisti, že zákazníka rozhodně zaujme.
Black Milk Clothing vyzývají své zákazníky, aby se v oblečení jejich značky vyfotili a tyto fotky sdíleli. Vybrané fotky pak vkládají do newsletterů, přičemž výměnou jejich autorům poskytuje poukaz v hodnotě 50 USD na další nákup. Black Milk Clothing zabili tři mouchy jednou ranou, protože tímto postupem podporují:
vytváření UGC,
zapojení na sociálních sítích,
otevírání newsletterů.
V Black Milk Clothing pracují s hashtagy pro UGC hodně. Například pro letošní Halloween mají připravený hashtag #showusyabm a UGC jim rychle přibývá.
💡 Nezávazná poptávka služeb. Vyplňte kontaktní formulář, my se Vám ozveme a společně domluvíme všechny podrobnosti.
Vytvořte si svůj hashtag a v rámci e‑mailu čtenáře vybídněte, aby se s vaším produktem předvedli na Instagramu právě prostřednictvím hashtagu. Nepředpokládejte, že váš e‑mailový seznam o vašem hashtagu ví. To, že u vás někdo nakoupil, ještě nemusí nutně znamenat, že vás sleduje na sociálních sítích.
Vyzvat k zapojení můžete v rámci newsletterů, nebo vytvořit samostatný e‑mail. Výzva může být stručná, ale s ohledem na vaši cílovou skupinu zvažte, zda nepřidat krátký návod, jak se zapojit. Například:
Vyfoťte se s/v {produkt}.
Fotografii zveřejněte na našem Instagramu/Facebooku.
K fotografii přidejte náš jedinečný hashtag #{hashtag}.
Využijte skutečnost, že lidé jsou rádi součástí komunity a s oblibou následují ostatní, a používejte výzvy ve stylu Přidejte se, Zapojte se, Ukažte ostatním…
Skvělým řešením může být personalizovaný e‑mail automatizace po nákupu. Ukážeme vám to na příkladu, kdy si zákaznice Petra na e‑shopu koupila šaty. Zhruba 10 dní po nákupu, abyste měli jistotu, že zboží už dorazilo ke své majitelce a ta měla čas si jej vyzkoušet, odešlete e‑mail s personalizovaným textem:
Dobrý den, Petro,
vsadíme se, že v {název produktu} vypadáte skvěle. Ukažte nám a našim fanouškům, jak vám sluší a s čím je kombinujete. Určitě máte svůj jedinečný styl a byla by škoda se s ním nepochlubit. Vyfoťte se v outfitu zahrnujícím {název produktu} a fotku zveřejněte na našem instagramovém profilu s hashtagem #{hashtag}.
💡TIP: Naposledy zakoupené zboží ukažte svým zákazníkům v e‑mailové šabloně pomocí merge tagu. Jak na to, najdete v tomto článku >>
Zobrazení šablon testujte napříč zařízeními a poštovními klienty. Specifické zobrazení má šablona na mobilu nebo v dark mode neboli tmavém režimu.
Obsah vytvářený uživateli pomůže vytvořit relevantní a autentický obsah pro vaše e‑mailingové kampaně. Zaručí, aby lidé značce více důvěřovali, baví a zároveň tak vytváří komunitu. Pokud chcete pomocí e‑mailingu budovat důvěryhodnost a získat větší míru zapojení, UGC do něho rozhodně zahrňte.
Komunikujte se zákazníky, ale nebojte se své portfolio UGC doplnit také obsahem od profesionálních tvůrců pro skutečně kvalitní výsledky. A rozhodně se nebojte si říci o pomoc.
Autorka článku: Kateřina Andrée | agentura Včeliště