Tipy a triky

Jak na newsletter: Pište e‑maily, které lidi skutečně čtou

Klára Palkosková

29. listopadu 2024

Sdílet

Čtení na 4 minuty

Kvalita by měla převažovat nad kvantitou –⁠⁠⁠⁠⁠⁠ v případě newsletterů to platí dvojnásob. Odlište se od konkurence nechte vaše kampaně vyniknout v záplavě ostatních doručených e‑mailů. V tomto článku poradíme, jak vytvořit newsletter, který neskončí v koši příjemců.

Jak napsat newsletter

V dnešním online světě představuje newsletter snadný způsob, jak zůstat ve spojení se svým publikem. Aby váš e‑mail nezapadl v záplavě dalších zpráv, je důležité ho napsat tak, aby byl pro příjemce poutavý, snadno čitelný a hodnotný.

Newsletter musí být kvalitní

E‑mail marketing pomáhá posilovat vztah odběratelů vůči značce. Platí to jak pro komerční sféru, tak pro další různorodé projekty nebo třeba neziskové organizace. Newslettery využívá každý, kdo potřebuje své odběratele informovat o novinkách. Pokud je newsletter správně zacílený, zvyšuje se pravděpodobnost, že adresáta přiměje k požadované akci. 

Nedílnou součástí úspěšného e‑mail marketingu je respektování Obecného nařízení o ochraně osobních údajů (GDPR). Hromadné e‑maily můžete zasílat pouze těm kontaktům, u kterých evidujete doložitelný souhlas s odběrem obchodních sdělení nebo svým aktivním zákazníkům.


Příklad newsletteru od Ecomailu

Příklad newsletteru od Ecomail.cz, který vyzývá k přečtení článku a zhlédnutí videa

K čemu je newsletter dobrý?

  • Informuje příjemce o nejnovějším dění. Vydali jste nový článek na blogu, získali grant nebo nabízíte slevu 20 % na všechno zboží na e‑shopu? Dejte o tom vědět!

  • Buduje vztah se zákazníky. Pravidelné newslettery udrží vaši značku v povědomí odběratelů. Kromě prodejních kampaní posílejte také obsahové newslettery, které e‑mail marketing podpoří. Prodáváte oříšky? Zašlete zákazníkům newsletter s recepty!

  • Pomůže získat nové kontakty. Nabídněte potenciálním kontaktům slevu, pokud se stanou odběrateli vašeho newsletteru. Po prvním nákupu na sebe další konverze nenechají dlouho čekat. Připomeňte se zákazníkům pomocí newsletteru!

  • Nasměruje odběratele tam, kam potřebujete. Ať už je to nákup, registrace na webinář nebo stažení e‑booku, newsletter příjemce navede přímo k požadovanému kroku. Zvýšíte tak pravděpodobnost konverze a míru prokliknutí na váš web.


TIP: Případová studie: Jak se e‑shopu KitchenAid jen díky e‑mailingu podařilo utržit přes 9 milionů. Stáhnout zdarma >>

V newsletteru na GDPR záleží

Newslettery můžete zasílat pouze těm kontaktům, u kterých evidujete souhlas s odběrem obchodních sdělení nebo svým aktivním zákazníkům na základě tzv. oprávněného zájmu. V opačném případě riskujete pokutu ve výši až 10 mil. Kč. Více o GDPR v e‑mail marketingu píšeme v tomto článku >>

Obchodním sdělením je v  podstatě jakákoliv zpráva, která má za cíl propagovat firmu nebo produkt, a  to i  když to na první pohled nemusí být zřejmé –⁠⁠⁠⁠⁠⁠ třeba i  firemní přání k  Vánocům nebo různým svátkům, protože jejich zasíláním podporujete vaši image.

Petra Stupková, advokátka & zakladatelka advokátní kanceláře Legitas

Personalizovaný newsletter: mluvte přímo ke čtenáři

Kontakty v databázi nezapomeňte segmentovat. Využijte informace, které o kontaktech máte, a posílejte co nejlépe zacílené newslettery různým skupinám odběratelů. Rozlišujte kontakty na základě jejich aktivity, pohlaví nebo podle kategorie zboží, které pravidelně nakupují.

Při sběru nových kontaktů (např. skrze pop‑up okno) od kontaktů získejte ty informace, se kterými se chystáte v rámci e‑mailingu pracovat. Personalizace představuje jednoduchý způsob, jak zvýšit výkonnost vašich kampaní. Snadno přizpůsobíte newsletter na míru konkrétnímu odběrateli, pokud použijete např. oslovení

Přání k svátku pro ženy v newsletteru

Příklad personalizovaného newsletteru: Přání ke svátku pro ženu s oslovením

Lákavý předmět newsletteru: Klíč k otevření e-mailu

Chytlavý předmět přiměje k otevření e‑mailu, dejte si proto záležet. Maximálně by předmět e‑mailu měl mít 55 znaků. Delší předměty někteří poštovní klienti zkracují, proto nezapomeňte chování předmětu řádně otestovat. Hlavní sdělení vměstnejte do prvních slov. Tak ho nepřehlédnou příjemci, kteří newsletter otevřou na mobilu.

Příklady předmětů použitých v newsletterech

TIP: Generujte předmět pomocí AI přímo v nastavení kampaně. Napište návrh znění předmětu nebo pár klíčových slov. Jedním kliknutím získáte 6 variant předmětu, ze kterých vyberete tu nejlepší.


Pokud váháte mezi variantami předmětu, rozhodování vám usnadní A/B testování. Funkci v Ecomailu využijete také při volbě jména odesílatele nebo obsahu šablony. 

Struktura newsletteru a responzivní design

Máte jen pár vteřin, které rozhodují o udržení pozornosti čtenáře. Obsah newsletteru proto pište jasně a stručně a sdělení formátujte sdělení do tematických odstavců. Skvěle fungují odrážky a  číselné seznamy. 

Hned v úvodu uveďte hlavní myšlenku, kterou chcete svým příjemcům předat. Vyhněte se komplikovaným a dlouhým textům, které čtenáře odradí. Důležité informace podpořte vytučněním, případně dominantní barvou. Používejte čitelný font a ponechte kolem textu dostatek prostoru. Důležité odkazy prolinkujte, ať čtenáři nemusí informace složitě dohledávat a naopak se co nejsnazší cestou dostanou tam, kam je chcete nasměrovat. 

Nezapomeňte proto v šabloně e‑mailu použít CTA tlačítko (z anglického call to action). Tlačítko s výzvou k akci umístěte hned na začátek e‑mailu a využijte pro něj výraznou barvu.

Zalando newsletter

Zalando newsletter

Příklad newsletteru s CTA tlačítkem


Dodržte poměr obrázků vůči textu, který je 60 : 40 ve prospěch textu. Vyhnete se tak označení newsletteru za spam ze strany poštovních klientů. V Ecomailu za vás rozložení šablony e‑mailu pohlídá SPAM test.

TIP: Přečtěte si článek 5 nejčastějších chyb našich klientů: Neděláte ty stejné? 🤔


Zatím nemáte s e‑mail marketingem zkušenosti? Vyzkoušejte odeslat newsletter zdarma s Ecomailem. Založte si účet a pusťte se do přípravy první kampaně >>

Další články z Ecomail Blogu

Všechny články